Monday, April 17, 2006

TATACARA SOLAT MALAM

Nabi saw telah melakukan solat malam dalam beberapa bentuk antaranya sepertimana hadith yang disebut oleh Imam Malik di dalam al-Muwato' (الموطأ) dari riwayat al-Imam Muhammad bin al-Hasan daripada Nafi' daripada Ibn 'Umar ra. Demikian juga seperti hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya bahawasanya seorang lelaki telah bertanya kepada Nabi saw bagaimanakah cara sembahyang malam ? Jawab Nabi saw :

‏صلاة الليل مثنى مثنى فإذا خشي أحدكم الصبح صلى ركعة واحدة توتر له ما قد صلى

Maksudnya : "Solat malam itu dua rakaat-dua rakaat, jika kami bimbang masuknya Subuh, sembahyanglah satu rakaat, kamu ganjilkan sembahyang kamu (jadikan witir di akhir)."

al-Imam al-Nawawi di dalam Syarah sahih muslim menyebut : "Ini menjadi dalil bahawasanya berdasarkan sunnah, dijadikan solat witir itu akhir solat malam..."


Demikian juga al-Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada 'A-isyah r'anha.

bahawasanya Nabi saw sembahyang antara waktu selepas Isyak dan hampir subuh sebanyak 11 rakaat, baginda memberi salam setiap 2 rakaat dan baginda witir dengan satu rakaat, baginda sujud seperti kadar seseorang kamu membaca 50 ayat sebelum baginda mengangkat kepalanya. Apabila selesai azan subuh baginda solat dua rakaat (sunat sebelum subuh) yang ringan, kemudian baginda berbaring pada sebelah kanan sehingga di laungkan Iqamah untuk solat subuh.

Zikir selepas solat

Terdapat beberapa zikir yang diajarkan oleh Nabi saw supaya kita amalkannya selepas daripada solat. Antara Istighfar 3 kali, membaca ayat al-Kursi, 3 Qul, tasbih 33 kali, Tahmid 33 kali dan takbir 33 kali dan lain-lain.