Friday, April 21, 2006

TALFIQ

Beramal Dengan Pelbagai Mazhab

Boleh dikatakan lebih daripada separuh umat Islam di dunia ini akan menolak apabila dipelawa mengamalkan pendapat pelbagai mazhab jika dalil yang ada berpihak kepada mazhab lain dan bercanggah dengan mazhabnya. Mereka lupa amaran para ulama mazhab agar meninggalkan pendapat mereka apabila menjumpai hadis sahih yang bertentangan dengan pendapat mereka. Imam Syafie pernah berkata:

"Jika kalian mendapati dalam kitabku sesuatu yang berlawanan dengan hadis Rasulullah s.a.w, peganglah hadis itu dan tinggalkanlah pendapatku."
(Harawi dalam Dzam al-Kalam, al-Khatib dalam al-Intijaj bi al-Syafie, Ibn 'Asakir, al-Nawawi dalam al-Majmu', Ibn al-Qayyim dan a-Filani).

"Jika sesuatu hadis itu sahih, maka itulah mazhabku."
(Al-Nawawi, dalam al-Majmu' dan al-Sya'rani).

"Jika dalam sesuatu masalah ada hadis sahih pada pendapat ulama hadis tetapi pendapatku berbeza dengan hadis itu, pasti aku akan tinggalkan pendapatku sama ada ketika aku masih hidup atau setelah meninggal dunia."
(Abu Nu'im, al-Hilyah, al-Harawi, Ibn al-Qayyim dalam al-'Ilam dan al-Filani).


Antara isi kandungan buku talfiq ini ialah keperluan meninggalkan pendapat mazhab yang dipegang dalam sesuatu masalah jika ia bertentangan dengan hadis sahih.
Walaupun kita menentang percampuran mazhab, tetapi kita sebenarnya mengamalkannya tanpa disedari. Terutamanya dalam bidang muamalat.


--------------------------------------------------------------------------------