Monday, April 17, 2006

PERSOALAN TENTANG KUBUR

  • Hadith melarang wanita menziarahi kubur


Lafaz hadith tersebut ialah :

لعن الله زوّارات القب

Maksudnya : "ALLAH melaknat wanita-wanita penziarah kubur."

(Riwayat al-Tirmizi dan katanya hadith ini Hasan Sahih)


Sebahagian ulama berpendapat hadith ini diucapkan oleh Nabi saw sebelum baginda mengeluarkan kelonggaran untuk menziarahi kubur. Apabila kebenaran untuk menziarahi kubur di keluarkan oleh Nabi saw, maka kebenaran itu merangkumi lelaki dan wanita.

Sebahagian ulama yang lain pula berpendapat bahawasanya larangan ini ditujukan kepada wanita-wanita yang kurang kesabarannya, apabila dia menziarahi kubur menyebabkan dia melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh syara'.

Ulama yang lain pula berpendapat larangan ini ditujukan kepada wanita-wanita yang sering menziarahi kubur, sehingga menzahirkan sifat berlebih-lebihan dalam menziarahi kubur. Semua ini akan membawa kepada mereka melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh agama seperti meratapi orang yang telah meninggal dunia, tabarruj ketika keluar dari rumah dan perkara-perkara mungkar yang lain.

Jika semua ini dapat dijaga insyaallah mereka tidak termasuk dalam larangan ini.

  • Ziarah kubur ketika hari raya


TIDAK ada hadith yang sahih menetapkan sunatnya ziarah kubur pada pagi hari raya seperti yang diamalkan kebanyakan orang. Ziarah kubur sunat pada bila-bila masa dengan tujuan mengingati mati dan untuk mendoakan orang-orang yang telah mati. Menetapkan sesuatu amalan pada-waktu-waktu tertentu tanpa tunjuk ajar dari Nabi saw adalah termasuk dalam perbuatan bid'ah yang dilarang oleh baginda.

  • Baca Yasin dan al-Fatihah di Kubur


Kubur bukanlah tempat untuk membaca al-Quran. Ziarah kubur dibenarkan bertujuan mengingatkan seseorang kepada kematian.
Yang diajarkan oleh Nabi saw kepada kita ialah mendoakan dan meminta ampun dari ALLAH swt untuk ahli kubur seperti hadith-hadith yang warid dari baginda.


  • Menandakan kubur dengan batu adalah daripada sunnah.

Sepertimana yang dilakukan oleh Nabi saw ketika baginda menanda kubur saudara susuan baginda 'Uthman bin Maz'uun dengan batu yang tidak ada sebarang tulisan di atasnya.


‏لما مات ‏ ‏عثمان بن مظعون ‏ ‏أخرج بجنازته فدفن فأمر النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏رجلا أن يأتيه بحجر فلم يستطع حمله فقام إليها رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏وحسر ‏ ‏عن ذراعيه ‏ ‏قال ‏ ‏كثير ‏ ‏قال ‏ ‏المطلب ‏ ‏قال ‏ ‏الذي ‏ ‏يخبرني ‏ ‏ذلك عن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏كأني أنظر إلى بياض ذراعي رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏حين ‏ ‏حسر ‏ ‏عنهما ثم حملها فوضعها عند رأسه وقال أتعلم بها قبر أخي وأدفن إليه من مات من أهلي


Maksudnya :

Ketika mati Uthman bin Maz'uun, kemudian dikeluarkan jenazahnya lalu ditanam. Lalu Nabi saw menyuruh seorang lelaki untuk mengambil sebuah batu. Akan tetapi lelaki tersebut tidak mampu mengangkatnya. Lalu Rasulullah saw bangun dan baginda mengangkat lengan bajunya. Kata rawi hadith : Kata orang yang meriwayatkan hadith ini kepada ku dari Rasulullah saw, katanya kami melihat putih pada dua lengan Nabi saw ketika baginda mengangkat lengan bajunya. Kemudian baginda mengangkat batu itu lalu diletakkan dibahagian kepala jenazah. Lalu baginda bersabda : "Aku menjadikannya sebagai tanda kubur saudara (susuan) ku. dan aku akan kebumikan di sini sesiapa yang mati dari kalangan keluargaku." (Riwayat Abu Daud di dalam Sunannya)

  • Rupa bentuk kubur Nabi saw.


Telah thabit sebuah hadith daripada Sufyan al-Tamar katanya :


رأيت قبر النبي صلى الله عليه وسلم , وأبي بكر , وعمر مسنما
Maksudnya : "Aku telah melihat kubur Nabi saw, ABu Bakar dan 'Umar (keadaannya)ditinggikan sedikit."


wallahu a'lam.


http://www.islamtoday.net/pen/show_question_content.cfm?id=8940
http://hadith.al-islam.com/Display/Display.asp?hnum=1302&doc=0&IMAGE=%DA%D1%D6+%C7%E1%CD%CF%ED%CB