Friday, April 07, 2006

SOLAT ISTIKHARAH

Melakukan solat sunat Istikharah adalah sama sepertimana anda hendak melakukan solat sunat yang lain. Anda mestilah suci daripada hadath kecil dan besar, menghadap kiblat dan seumpamanya.

Ia dilakukan untuk memohon pilihan dalam dua atau lebih perkara yang anda tidak tahu untuk memilih yang mana satu.


Jabir bin Abdillah al-Salami meriwayatkan dari Nabi saw :

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُ أَصْحَابَهُ الاسْتِخَارَةَ فِي الأُمُورِ كُلِّهَا كَمَا يُعَلِّمُهُمْ السُّورَةَ مِنْ الْقُرْآنِ يَقُولُ : " إِذَا هَمَّ أَحَدُكُمْ بِالأَمْرِ فَلْيَرْكَعْ رَكْعَتَيْنِ مِنْ غَيْرِ الْفَرِيضَةِ ثُمَّ لِيَقُلْ

Maksudnya : "Adalah Nabi saw mengajarkan para sahabat baginda solat istikharah dalam urusan-urusan mereka semuanya sepertimana baginda mengajarkan mereka satu surah daripada al-Quran. Baginda bersabda : "Jika seseorang dariapda kamu bercita-cita terhadap suatu urusan, maka sembahyanglah dua rakaat yang bukan fardhu, kemudian bacalah (doa) :

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ ، فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلامُ الْغُيُوبِ اللَّهُمَّ فَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ هَذَا الأَمْرَ ثُمَّ تُسَمِّيهِ بِعَيْنِهِ خَيْرًا لِي فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ( قَالَ أَوْ فِي دِينِي وَمَعَاشِي) وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ اللَّهُمَّ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي( أَوْ قَالَ فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِه)ِ فَاصْرِفْنِي عَنْهُ [ واصرفه عني ] وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ رَضِّنِي بِهِ

Maksudnya :

"Ya ALLAH sesungguhnya aku memohon pilihanmu dengan ilmu mu dan aku memohong penetapan mu dengan kudratmu dan alu memohon anugerahmu. Sesungguhnya engkau maha berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, dan engkau maha mengetahu dan aku tidak mengetahui. dan engkau maha mengetahui segala yang ghaib. Ya ALLAH sesungguhnya engkau mengetahui perkara ini - kemudian sebutkan urusannya itu - adakah ianya baik untuk ku, hidupku dan akhiratku (atau baik untuk agama ku dan kehidupanku) dan baik kesudahan urusanku, maka takdirkanlah ia untuk ku dan mudahkanlah ia untuk ku kemudian berkatilah aku padanya. Ya ALLAH sesungguhnya engkau mengetahui, jika perkara ini buruk untuk ku, agama ku dan hidupku dan kesudahan urusanku (atau buruk untuk duniaku dan akhiratku) maka jauhkanlah aku daripadanya dan jauhkanlah dia daripadaku, kemudian takdirkanlah untuk ku kebaikan walau dimana sahaja dia berada kemudian redailah aku dengannya."
(Hadith riwayat al-Bukhari, dan terdapat riwayat lain dari al-Tirmizi, al-Nasa-i, Abu Daud, Ibn Majah dan Ahmad)

Anda boleh membaca apa-apa surah selepas membaca al-Fatihah dalam dua rakaat solat.

wallahu a'lam.