Monday, April 30, 2007

Tajdid Iman: Orang kuat bekerja diberi jaminan kemudahan

Bersama Dr Juanda Jaya

SEMPENA meraikan pekerja yang dedikasi dalam bidang masing-masing, sewajarnya pengiktirafan lebih diberikan kepada pekerja memiliki keunggulan ilmu, kecekalan mental dan kesempurnaan modal insan.

Umat Islam termasuk penduduk dunia berlumba-lumba meningkatkan kecemerlangan sejagat. Mari kita sahut seruan bekerja untuk keamanan dan kedamaian umat manusia.

Islam mengajar erti maslahat untuk semua manusia, tidak kira Muslim atau bukan Islam. Semangat bekerja dan menjaga bumi Allah dengan gaya kerja Rahmatan lil Alamin.

Ucapkan tahniah kepada diri sendiri yang mempunyai matlamat dan perancangan jelas dalam kehidupan ini. Anda berdiri dengan semangat seorang wakil Tuhan di atas bumi-Nya sambil melafazkan kalimah-Nya agung yang bermaksud: “Dan carilah pada apa yang dianugerahkan Allah kepadamu (iaitu kebahagiaan) negeri akhirat dan janganlah kamu melupakan bahagianmu daripada (kenikmatan) duniawi. Berbuat baik (kepada manusia) seperti Allah berbuat baik kepadamu dan janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi ini. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerosakan.” (Surah Al-Qashash, ayat 77)

Selepas bertahun-tahun menjalani hidup sebagai seorang pekerja, anda patut berbangga kepada diri sendiri seperti mana kebanggaan Rasulullah SAW terhadap sahabatnya yang hartawan dan dermawan seperti Abdul Rahman bin Auf.

Ali bin Abi Talib pernah berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Engkau (Abdul Rahman bin Auf) adalah orang dipercayai oleh penghuni langit dan orang dipercayai penghuni bumi!”

Tahniah kepada pekerja bersifat amanah lagi jujur serta dipercayai. Mereka memperoleh hasil titik peluhnya dengan limpahan rahmat Allah.

Berilah penghormatan kepada pekerja yang membawa misi Allah di merata dunia ini. Mereka mujahid Allah yang berusaha membangunkan agama, bangsa dan negara serta umat Islam seluruhnya.

Jangan remehkan kerjaya seorang penjual nasi lemak yang bangun seawal jam tiga pagi supaya anaknya bebas daripada kemiskinan dan kebodohan. Ataupun, seorang pakar ekonomi yang sedaya upaya mengkayakan umat manusia dengan usahanya.

Begitu juga pendidik yang cekal dan sabar mengajar anak kita menjadi manusia berguna. Sungguh ramai mujahid dan mujahidah Allah yang bertugas lapan jam sehari hingga 20 jam yang melelahkan.

Semoga Allah merahmati pekerja-Nya yang taat dan setia. Siapapun kita dan dalam bidang apapun kerjaya yang diceburi, yakinlah bahawa majikan kita yang paling besar ialah Allah Taala.

Kita patut berbangga atas anugerah Allah kepada pekerja-Nya, iaitu dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dialah menjadikan bumi ini mudah untuk kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah daripada sebahagian rezeki-Nya dan hanya kepada-Nya kamu kembali selepas dibangkitkan.” (Surah Al-Mulk, ayat 15)

Anugerah Allah memberi jaminan ‘kemudahan’ bagi orang yang kuat bekerja. Rezeki disediakan bagi seluruh makhluk, hinggakan haiwan yang melata di atas tanah tertulis bahagian rezekinya masing-masing.

Namun, masih ada manusia yang hanya suka duduk mengharap belas ihsan orang lain. Anak muda makan ‘disuap ibu bapa’, apabila panas dikipas, apabila takut dipeluk, apabila merajuk dipujuk bagai mahu disujud.

Tetapi, mereka ada kekuatan, tubuh badan sihat dan akal anugerah Tuhan. Namun, hanya satu mereka tiada iaitu mentaliti tahan lasak. Maka, ramailah yang lahir ke dunia sebagai penganggur bersifat pesimis, lemah semangat, hilang punca dan takut menghadapi kehidupan.

Mereka lupa kandungan doa mengandungi falsafah hidup cemerlang: “Ya Allah aku berlindung daripada sifat sedih dan dukacita, lemah dan malas dan daripada sifat kedekut lagi bakhil, juga daripada belitan hutang.”

Bukankah doa yang Rasulullah SAW ajarkan kepada kita ini menjadi ubat bagi hati hancur kerana kegagalan? Baginda juga berwasiat kepada sahabatnya Muaz: “Jangan ditunggu datangnya waktu petang, jangan ditunggu datangnya esok pagi!” Satu nasihat supaya umatnya bergerak lebih agresif dan bertenaga.

Apa akan jadi dengan anak kita jika bapanya seorang yang miskin, tiada punca pendapatan tetap. Ditambah lagi sikap malas berusaha dan tidak bertanggungjawab? Bukankah miskin itu dekat kepada kekufuran? Hancurlah keluarga, masyarakat bahkan negara jika tangan lelaki tidak sekuat Umar al-Khattab, hati tidak secekal Abu Bakar al-Siddiq. Akal tidak setajam Ali bin Abi Talib dan jiwa tidak setulus Usman bin Affan.

Bukan salah musuh Islam jika mereka berteriak lantang: “Sesungguhnya Muhammad hanya meninggalkan ‘pondan-pondan’ pengecut saja!” Lelaki, tetapi tiada nampak ciri kelelakiannya.

Sekali lagi, tahniah kepada lelaki gagah, wanita berwibawa dan generasi muda berwawasan jauh ke depan. Kita semua pekerja diupah di dunia dan akhirat, kerana majikan kita menghargai jerih payah itu dengan balasan bernama ‘nikmat abadi’, syurga dunia dan akhirat.

Jika anda seorang majikan yang amanah, renungilah sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Tiga golongan yang akan menjadi musuh-Ku pada hari kiamat, (antaranya) lelaki yang mengupah seseorang lalu dia menyempurnakan kerjanya, tetapi lelaki itu tidak memberikan upahnya.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Penulis bertugas di Pejabat Mufti Sarawak