Wednesday, August 30, 2006

Perang Lubnan 2006: Zionis kalah perang!

"A guerilla army wins if it does not lose. A conventional army loses if it does not win."

-Henry Kissinger, mantan presiden AS.


Ketika Rejim Zionis Israel melancarkan perang ke atas Lubnan, mereka mempunyai dua matlamat utama. Matlamat pertama mereka adalah untuk membebaskan dua orang tentera mereka yang telah ditawan oleh para pejuang Hizbullah pada 12 Julai 2006. Matlamat kedua mereka pula adalah untuk menghapuskan Hizbullah dari muka bumi Lubnan, terutamanya di kawasan Selatan Lubnan yang dianggap mengancam keselamatan negara 'Israel" dan penduduknya.


Walaupun para pejuang Hizbullah menawarkan "Prisoners Swap" di antara para tawanan Lubnan yang berada di penjara-penjara Zionis dengan kedua-dua tentera tersebut, malangnya rejim Zionis menolaknya mentah-mentah. Demi membebaskan kedua-dua tentera mereka, Rejim Zionis telah melancarkan peperangan selama sebulan ke atas Beirut. Kesannya amat dahsyat, dan yang paling ramai terkorban adalah warga awam Lubnan.


Angka rasmi mencatatkan 1,300 orang warga Lubnan telah terkorban. Hampir 400 dari kalangan yang terkorban adalah kanak-kanak. 3,600 pula dilaporkan cedera, manakala sejuta rakyat Lubnan kehilangan tempat tinggal (Berdasarkan laporan Robert Fisk di akhbar Independant News and Media Limited, 17/8/2006). Kesemuanya itu merupakan harga yang terpaksa dibayar oleh rakyat Lubnan di atas usaha rejim Zionis untuk membebaskan dua orang tenteranya yang telah ditawan.

Di pihak Zionis pula, sebanyak 53 telah terkorban, 1350 telah cedera dan setengah juta (500,000) telah kehilangan tempat tinggal. Hal ini telah menyebabkan rakyat Zionis marah terhadap pentadbiran Olmert dan juga sistem keselamatan kerajaan rejim yang rapuh dan lemah. Walaupun mereka sering mendendangkan bahawa sistem pertahanan "Israel" merupakan sistem pertahanan yang tercanggih dan terkuat di dunia, namun perang di Lubnan 2006 ini telah membuktikan sebaliknya. Rakyat Zionis tidak lagi percayakan lagi sistem keselamatan yang disediakan oleh kerajaan mereka.

Keangkuhan rejim Zionis menolak tawaran Hizbullah merupakan satu kerugian kepada mereka. Inisiatif yang ditawarkan oleh Hizbullah itu sebenarnya bertepatan dengan mana-mana undang-undang antarabangsa berkaitan dengan tahanan perang. Malangnya, Rjim Zionis bukanlah satu entiti yang mengenal erti kedamaian dan diplomasi. Cukuplah kedegilan dan keangkuhan menjadi pengajaran kepada mereka.


Hakikatnya rejim Zionis telah klah perang. Kedua-dua matlamat peperangan mereka ke atas Lubnan telah gagal dicapai. Bukan sekadar itu, malah kemusnahan yang mereka tanggung di dalam peperangan selama sebulan ini amat memalukan dan menjadi titik hitam di dalam sejarah rejim Zionis. Seperti kata Kissinger, jika sesebuah negara memasuki peperangan dan gagal mencapai matlamat mereka, maka mereka telah kalah perang. Itulah yang sedang berlaku kini kepada rejim Zionis. Jika tidak kerana resolusi 1701 yang merupakan hadiah dari PBB, nescaya rejim Izonis akan menanggung malu yang lebih besar.

30,000 tentera Zionis yang dilengkapi dengan persenjataan yang canggih dan juga disokong oleh jentera-jentera peperangan yang terkuat dan tercanggih di dunia ini telah kalah hanya kepada lebih kurang 2,000 pejuang Hizbullah.

Hakikat kegagalan Zionis ini diakui oleh semua pihak, termasuk pihak rejim sendiri. Walaupun mereka dengan bongkak mengatakan mereka menang di dalam peperangan tersebut, namun tuntutan agar Olmert meletakkan jawatan, tindakan yang dikenakan ke atas Jeneral Dan Haluzt, komandan perang IDF di dalam peperangan ini cukup membuktikan bahawa rejim Zionis telah kalah perang.

Benjamin Netanyahu, ketua parti Likud, ketika mengkritik Olmert di Knesset Zionis lewat penerimaan Olmert resolusi 1701 telah menyatakan hal ini. Beliau telah mengecam Olmert kerana telah gagal di dalam menguruskan peperangan di Lubnan itu. Beliau juga turut mengecam tindakan bacul Olmert yang menerima gencatan senjata, kerana itu hanya menunjukkan kepada dunia bahawa tentera Zionis yang dinobatkan sebagai tentera kedua terkuat di dunia adalah lemah.

Bagi masyarakat dunia pula, peperangan ini telah mengakhirkan dogeng tentang kehebatan tentera Zionis. Tentera yang kononnya keempat terkuat di dunia dan juga komando Golani yang mereka miliki merupakan yang terhebat di dunia, hanya tinggal illusi sahaja. 30,000 tentera Zionis yang dilengkapi dengan persenjataan yang canggih dan juga disokong oleh jentera-jentera peperangan yang terkuat dan tercanggih di dunia ini telah kalah hanya kepada lebih kurang 2,000 pejuang Hizbullah.

Kekalahan tentera Zionis ini akan tercatat di dalam sejarah, dan akan menjadi bukti bahawa rejim Zionis boleh dikalahkan. Kemusnahan sebuah jet pejuang F-16, empat buah helikopter Apache, tiga buah kapal perang di laut dan juga 180 buah kereta kebal Merkava milik tentera Zionis merupakan angka yang amat besar. Kematian 123 tentera Zionis dan kecederaan 500 yang lain di dalam tempoh sebulan juga merupakan sesuatu yang mengaibkan tentera Zionis di mata dunia. Apa yang lebih mengaibkan lagi, mereka hanya bertempur dengan 2,000 tentera Hizbullah sahaja.

Di pihak Hizbullah pula, mereka hanya kehilangan 85 orang pejuang, dan mereka tidak kehilangan apa-apa jentera peperangan. Apa yang lebih penting, selepas peperangan tersebut, mereka menjadi semakin kuat, dan sokongan kepada mereka semakin bertambah. Hal ini sekali lagi membuktikan bahawa rejim Zionis telah kalah di dalam peperangan yang mereka sendiri mulakan.

Hassan Nasrullah yang cuba mereka bunuh masih lagi hidup dan menjadi ikon atau hero kepada rakyat Lubnan pasca peperangan 12 Julai ini. Majoriti masyarakat dunia mengiktiraf kekalahan Zionis dan kemenangan Hizbullah. Hanya George W Bush sahaja yang tidak malu-malu mengisytiharkan bahawa "Israel" telah menang perang dan Hizbullah telah kalah. Malangnya tuduhan beliau itu tidak berdasarkan fakta dan tidak dapat diterima oleh akal yang logik.

Roket "Patriot" yang amat-amat dibanggakan oleh Zionis untuk menangkis sebarang serangan peluru berpandu dan juga roket, ternyata amat lemah di hadapan roket-roket jarak jauh Hizbullah.


Seperkara yang lebih mengaibkan Zionis juga ialah kegagalan mereka menangkis serangan roket-roket Hizbullah. Kawasan utara "Israel" yang diserang oleh Hizbullah bagaikan tidak berupaya dipertahankan oleh tentera-tentera mereka. Roket "Patriot" yang amat-amat dibanggakan oleh Zionis untuk menangkis sebarang serangan peluru berpandu dan juga roket, ternyata amat lemah di hadapan roket-roket jarak jauh Hizbullah. Penduduk-penduduk Nahariya, Kriyat Shemon, Tibria, Akka dan bandar-bandar Zionis di utara "Israel" terpaksa meninggalkan rumah masing-masing.

Bagi penduduk bandar Haifa yang merupakan bandar ketiga tersebesar di "Israel" pula, mereka terpaksa hidup dalam ketakutan. Ratusan roket yang sampai ke Haifa telah memeranjatkan kerajaan Zionis yang selama ini memandang ringan kemampuan Hizbullah. Penghijrahan 500,000 rakyat Zionis dari rumah-rumah mereka merupakan sesuatu yang tidak pernah diduga dan juga yang pertama kali berlaku di bumi Palestin yang dijajah tersebut.

Mereka tahu, selepas ini kehidupan mereka pasti akan berubah. Mereka tahu juga bahawa mereka tidak lagi selamat hidup sebagai penjajah di bumi Palestin, dan mereka juga tahu tentera mereka bukanlah segagah yang digembar-gemburkan. Angka 1.1 billion Dollar AS merupakan jumlah kerugian yang terpaksa ditanggung oleh rejim Zionis.


Kini, Ehud Olmert, PM Zionis sedang berhadapan dengan rakyatnya. Sebuah tribunal telah pun ditubuhkan untuk menyiasat punca kekelahan tentera Zionis di dalam peperangan tersebut. Rakyat juga mendesak agar Olmert meletakkan jawatan. Rakyat Zionis juga semakin risau akan nasib mereka di masa hadapan.

Walaupun mereka boleh berasa lega jika pasukan keselamatan PBB akan berkuasa di selatan Lubnan dan mengosongkannya dari para pejuang Hizbullah, namun mereka tidak pasti, apakah Hizbullah tidak akan menyerang mereka lagi. Realiti menunjukkan kemenangan Hizbullah ini telah mencelikkan mata banyak pihak.

Rakyat Palestin yang setiap hari diserang dan dibunuh di Gaza, kini telah mula mendapatkan semangat dan motivasi untuk meneruskan perjuangan. Walaupun puluhan kereta kebal dan juga tentera Zionis telah terkorban di dalam pertempuran dengan para pejuang Palestin, malangnya media langsung tidak melaporkannya.

Seperkara yang pasti, kini para pejuang Palestin pastinya sudah sedar musuh yang mereka hadapi ini bukanlah sukar untuk dikalahkan. Persoalannya, mampukah mereka hendak mengalahkan tentera Rejim Zionis dengan persenjataan yang mereka miliki?, tidakkah negara-negara umat Islam "