Tuesday, August 15, 2006

Benarkah Sheikh Jibrin mengharamkan menyokong Hizbullah?

"fatwa tersebut adalah fatwa lama, pelajar-pelajarnya menyebarkannya tanpa pengetahuannya" (Abdul Rahman - Anak Syeikh Jibrin)

Tentang fatwanya yang melarang membantu Hizbullah al-Faqih al-Syeikh Abdullah bin Jibrin menjelaskan bahawasanya fatwa tersebut tidak dimaksudkan kepada Hizbullah, sebaliknya ia dimaksudkan kepada membantu Rafidah secara am. Dan beliau (al-Syeikh Ibn Jibrin) berpendapat pada waktu sekarang, sepatutnya memberikan penumpuan menghadapi musuh Israil yang memasuki Lubnan dan Palestin.

Ketika menjelaskan penyebaran fatwanya di dalam lamanweb murid-muridnya al-Syeikh Ibn Jibrin berkata : Sesungguhnya fatwa tersebut tidak berkaitan dengan Hizbullah sama sekali. Akan tetapi ia berkaitan Rafidhah yang menganggap Ahl al-Sunnah sebagai kafir. Mereka (Rafidhah) juga mengkafirkan para sahabat Nabi saw -ridwanullah 'alaihim- dan mereka mencela al-Quran dengan mendakwa bahawa al-Quran telah berlaku perubahan dan ada kekurangan. (mereka menganggap) ada yang dibuang daripada al-Quran yang bersangkutan tentang Aalu Bait (ahli keluarga Nabi saw).."

Dalam menjelaskan al-Syeikh Abdullah bin Jibrin berlepas diri dari mengulangi penyebaran fatwa tersebut berkata anaknya Abdul Rahman : "Bahawasanya fatwa tersebut adalah fatwa lama, pelajar-pelajarnya menyebarkannya tanpa pengetahuannya."

Fatwa tersebut pertama kali dikeluarkan pada tarikh 7/3/1423 H (2002 M), dan dipaparkan semula di lamanweb Syeikh semenjak 2 minggu yang lalu. Dan fatwa tersebut dijadikan oleh sebahagian lamanweb lain sebagai pendirian al-Syeikh terhadap Hizbullah pada waktu sekarang.

Al-Syeikh Abdullah bin Jibrin berpendapat sepatutnya kita sekarang memberi penumpuan menentang musuh iaitu israil yang memasuki Lubnan dan Palasten. Kita berdiri menentang dengan fitnah syaitan ini yang menghendaki kita terpesong daripada Islam......

Sumber: http://www.islam-online.net/Arabic/shariah_corner/Fatwa/topic_10/2006/08/03.shtml