Wednesday, February 28, 2007

Kematian Pasti Akan Tiba

Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus

Manusia yang tenggelam dalam kemewahan dunia, dikuasai oleh hawa nafsu dan hidup dibelenggu dengan perbuatan maksiat amat sikit bahkan mungkin juga sama sekali tidak mengingati bahawa malaikat maut pasti akan datang membawa perintah Allah S.W.T untuk meragut nyawanya.

Sekiranya golongan ini mengingati kematian, pasti mereka bukan ketakutan atau bersedih hati kerana mengingatkan apa yang bakal dihadapinya di alam akhirat kelak, tetapi ia gusar mengenangkan harta-bendanya serta segala kemewahan dunia yang bakal ditinggalkannya.

Firman Allah S.W.T.:

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. – Aali ‘Imraan (3) : 185

Ketahuilah bahawa kematian pasti akan tiba terhadap seluruh umat manusia tanpa mengenal erti bangsa, kedudukan dalam masyarakat, kekayaan harta benda mahupun golongan yang dilihat gagah perkasa. Tiada sesiapa pun yang boleh melarikan diri dari menghadapi maut. Apabila telah ditetapkan waktu kematian bagi seseorang maka ianya tidak akan tertunda atau dipercepatkan walaupun sesaat.

Firman Allah S.W.T.:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya) ". - Al-Jumu’ah (62) : 8

"Supaya Allah mengampunkan bagi kamu sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan memberi kamu hidup (dengan tidak terkena azab) hingga ke suatu masa yang tertentu; (maka segeralah beribadat dan bertaqwa) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini tentulah kamu segera beriman)". – Nuh (71) : 4

Dengan mengingati kematian maka kita akan lebih berwaspada dalam menghadapi liku-liku kehidupan. Kita akan sentiasa berusaha untuk menurut perintah Allah S.W.T dan Rasul-Nya dan meninggalkan segala larangannya kerana kita tidak tahu bila ajal akan menjemput kita. Dengan mengingati kedatangan kematian ianya boleh menyebabkan kita teruja untuk membuat persiapan yang rapi untuk menghadapinya nanti. Oleh itu Islam amat menganjurkan agar kita sentiasa mengingati tentang kematian.

Di antara cara-cara yang terbaik untuk mengingati kematian adalah seperti berikut:

a) Kita menegenangkan ahli keluarga kita, sahabat handai kita mahupun sesiapa sahaja yang boleh mempengaruhi hidup kita yang telah terlebih dahulu meninggal dunia. Kita kenangkan mereka semasa hidup dahulu mungkin memiliki harta kekayaan yang banyak, jawatan yang besar serta disanjung masyarakat tetapi kini dibiarkan keseorangan di dalam kubur. Hartanya, kedudukannya serta sanjungan orang ramai tersebut kini telah terpisah darinya. Rentetan dari itu hendaklah kita serapkan dijiwa kita bahawa kematian juga pasti akan menjemput kita dan kita juga bakal akan keseorangan di alam kubur.

b) Hendaklah kita menziarahi kubur kerana ianya dapat membantu kita untuk mengingati bahawa kita juga akan menghadapi nasib yang serupa dengan ahli kubur tersebut.

…maka berziarah kuburlah kamu, kerana hal itu mengingatkan kita kepada kematian. - Hadis riwayat Imam Muslim, hadis no: 976.

Malah doa yang disunnahkan ketika menziarahi kubur juga mengingatkan yang sedang berdoa bahawa dia juga bakal menyertai ahli kubur tersebut di masa hadapan. Di antara doa-doa tersebut adalah:

Salam sejahtera hai penghuni kubur mukminin dan muslimin dan insya Allah kami akan menyusulmu. Aku mohon keselamatan kepada Allah bagi kami dan kalian. - Hadis riwayat Imam Muslim, no: 975.

Salam sejahtera hai penghuni kubur mukminin dan muslimin, semoga Allah memberi rahmat kepada orang-orang terdahulu dan orang-orang terkemudian dari kami dan insya Allah kami akan menyusul. – Hadis riwayat Imam Muslim, no: 974.

c) Islam juga menganjurkan kita untuk menziarahi orang sakit serta menghadiri majlis pengkebumian seorang Muslim yang lain kerana sedikt-sebanyak perkara-perkara tersebut dapat mengingatkan kita tentang kematian. Al-Barra’ bin ‘Aazib r.a berkata:

Rasulullah s.a.w. menyuruh menjenguk orang sakit, menghantarkan jenazah, menyambut doa pada orang bersin, menepati sumpah, menolong orang yang teraniaya, mendatangi undangan dan menyebarkan salam. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari, no: 2445.

Menyedari bahawa mengingati kematian ini dapat membawa nilai-nilai yang positif terhadap setiap insan maka terdapat banyak dalil yang menganjurkan manusia agar selalu ingat bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah sementara. Rasulullah s.a.w. bersabda:

Perbanyakkanlah mengingat pemutus kenikmatan iaitu kematian – Hadis riwayat Imam Ibnu Majah, no: 4248

Namun begitu mengingati kematian bukan bermaksud kita mendoakan agar dipercepatkan kematian terutamanya ketika kita ditimpa musibah kerana perbuatan tersebut adalah dilarang oleh syarak. Sabda Rasulullah s.a.w.:

Janganlah seseorang itu menginginkan mati kerana bala yang menimpanya, tetapi jika dia terpaksa menginginkan kematian maka hendaklah membaca (doa):

Ya Allah, lanjutkanlah hidup saya sekiranya hidup itu lebih baik bagiku dan segeralah matikan saya sekiranya mati itu lebih baik bagiku. – Hadis riwayat Imamal-Bukhari, no: 5671.

Mengingati kematian sekadar meyakini bahawa lambat laun ajal kita pasti akan ditamatkan dan kita perlu mempersiapkan diri untuk menghadapi maut. Rasulullah s.a.w. juga telah mengkategorikan insan yang sentiasa mengingatkan kematian sebagai manusia yang paling bijaksana.

Dari Ibnu ‘Umar dia berkata: Aku bersama Rasulullah s.a.w., lalu seorang lelaki Ansar datang kepada baginda kemudian mengucapkan salam kepada Nabi s.a.w. lalu dia bertanya: Wahai Rasulullah. Manakah di antara kaum mukminin yang paling utama?

Baginda menjawab: Yang paling baik akhlaknya di antara mereka.

Dia bertanya lagi: Manakah di antara kaum mukminin yang paling cerdik?

Baginda menjawab: Yang paling banyak mengingati kematian di antara mereka, dan yang paling bagus persiapannya setelah kematian. Mereka itu orang-orang yang cerdik. – Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah, no: 4249.

Tuesday, February 27, 2007

Wuduk, zikir ‘ubat’ mujarab kawal kemarahan

Oleh Mohd Shukri Hanapi


MARAH salah satu daripada sifat mazmumah (tercela) yang dibenci Allah dan Rasul. Marah akan menimbulkan sifat keji lain, seperti dendam, dengki, sombong dan angkuh. Ja'far bin Muhammad berkata: "Marah itu kunci segala kesalahan (kekejian)."

Justeru, Rasulullah menganjurkan umatnya jangan marah.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa ada seorang lelaki berkata kepada Rasulullah: "Berpesan kepadaku!. Baginda berkata: Jangan marah. Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta supaya dipesan. Namun Baginda masih tetap berkata: Jangan marah!" (Riwayat al-Bukhari).

Marah adalah salah satu sifat semula jadi manusia. Biasanya ia berpunca daripada tekanan perasaan, akibat dizalimi, dianiaya dan diperkecilkan. Marah adalah senjata kepada manusia. Ia boleh membawa kebaikan dan kebinasaan. Jelasnya sifat marah boleh menjadi penyakit yang merosakkan keamanan dan keharmonian hidup.

Pada peringkat permulaan, sifat marah bukan penyakit, cuma luahan seseorang dalam bentuk tindakan dan tingkah laku. Ia adalah akibat daripada sesuatu sebab atau kesan yang kalau tidak berbuat demikian, kita berasa tidak selesa dan resah gelisah.

Sifat marah sudah mula bertapak di hati, jika tidak dibendung lama kelamaan akan memakan diri sendiri. Ia juga akan membawa padah kepada orang yang kita sayangi dan hormati, serta membawa keburukan serta kemudaratan kepada sekeliling kita.

Bagi membendung dan mengubati penyakit marah, Islam mengajarkan kepada kita satu ubat terbaik iaitu menahan diri tatkala marah dan sabar ketika hawa nafsu meluap-luap.

Rasulullah bersabda bermaksud: "Sesungguhnya marah adalah secebis api yang dinyalakan dalam hati. Tidakkah engkau melihat kepada kedua-dua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang mengelembung? Maka apabila salah seorang daripada kamu berasakan sesuatu dari yang demikian, maka rapatkan diri kamu ke muka bumi (duduk menenangkan diri atau sujud kepada Allah)." (Riwayat al-Tirmizi)

Sebenarnya, sifat marah itu dicetuskan oleh syaitan. Syaitan dijadikan daripada api oleh itu ingatlah bahawa api itu boleh dipadamkan dengan air. Apabila seseorang itu sedang marah, sebaiknya dia hendaklah segera berwuduk, kerana air yang disapukan di anggota wuduk bukan saja dapat menjauhkan diri daripada godaan dan hasutan syaitan, malah ia juga dapat menyejukkan muka dan anggota badan kita yang sedang panas akibat marah.

Rasulullah bersabda bermaksud: "Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api." (Riwayat Abu Daud).

Nabi Muhammad SAW menasihatkan kepada orang yang sedang marah supaya mengambil wuduk. Di samping itu, perbanyakkan zikir kepada Allah dapat menghapus dan memadamkan api kemarahannya yang sedang meluap-luap.

Islam mengajar umatnya mengambil berat hubungan murni antara suami dan isteri, anak dengan ibu bapa dan antara adik beradik. Ia adalah teras penting kehidupan sesebuah keluarga.

Allah berfirman bermaksud: "Dan Tuhanmu (Allah) perintah, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaan, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘uh’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan mulia (yang bersopan-santun)." (Surah al-Israk ayat 23).

Keluarga bahagia memang menjadi idaman kita. Namun, sepanjang hidup bersama ada ketikanya suami marah terhadap isteri dan anak dan begitulah sebaliknya. Kemarahan itu mungkin berkaitan dengan disiplin dalam rumah, tingkah laku anak, kewangan, makanan dan pelbagai perkara berkaitan hal ehwal rumah tangga.

Tidak kurang juga sifat marah yang timbul sesama kita, lebih-lebih lagi jika tiada persefahaman dalam sesuatu perkara. Satu pihak mula marah dengan pihak lain dan seterusnya mula timbul tuduh menuduh dan berprasangka buruk sesama sendiri.

Inilah yang sering timbul apabila sifat marah sudah mula menular di dalam jiwa. Marah boleh merosak dan mengakibatkan kemusnahan jika tidak dikawal dengan hati yang rasional dan fikiran tenang.

Orang yang dapat menahan dirinya daripada dikuasai sifat marah akan mendapat ganjaran setimpal dengan usahanya. Rasulullah bersabda bermaksud: "Janganlah kamu marah dan bagi kamu balasan syurga." (Riwayat al-Bukhari)

Dalam menangani sifat marah, kita sebagai umat Islam harus bertoleransi dan persefahaman antara sesama manusia. Hindarkan sebab atau punca yang boleh menyebabkan orang lain memarahi kita.

Sekiranya kita yang dimarahi janganlah pula kita mengeruhkan keadaan. Kita juga harus memainkan peranan untuk memadamkan api kemarahan itu. Hadapilah orang yang sedang marah dengan tenang dan bantulah dirinya mencari punca kemarahannya.

Bagi orang sering marah, renung dan hayatilah firman Allah bermaksud: "Dan juga (lebih baik dan lebih kekal bagi) orang yang menjauhi dosa besar serta perbuatan keji; dan apabila mereka marah (disebabkan perbuatan yang tidak patut terhadap mereka), mereka memaafkannya." (Surah al-Syura ayat 37).

Marah adalah penyakit yang sepatutnya dihindari, tetapi marah juga amat perlu dalam keadaan tertentu. Seorang bapa wajib marah jika ahli keluarganya sengaja tidak mahu mengikut ajaran Islam. Jika mereka dalam tanggungannya sengaja melanggar perintah Allah, ketua keluarga wajib menegur dan memarahi.

Rasulullah marah apabila hukum Allah dilanggar dan dipermainkan, tetapi harus ingat bahawa marah bukan marah yang mengikut hawa nafsu, melepaskan geram dan melayangkan kaki tangan sehingga memukul sebaliknya ia mestilah bertujuan mendidik untuk menunjukkan ketidaksenangan kita terhadap perbuatan maksiat itu. Inilah cara Islam mengarahkan sifat marah yang semula jadi pada diri manusia, supaya ia membawa kebaikan kepada manusia dan bukan membawa kebinasaan.

Ingatlah marah adalah senjata. Ia boleh membawa manfaat dan ia juga boleh membawa mudarat. Orang pandai dan kuat, adalah orang yang dapat mengawal kemarahannya agar ia membawa manfaat, bukan mudarat.

Bergurau jangan sampai menghina agama

Oleh Mohd Shukri Hanapi


DALAM pergaulan sehari-hari, kita tidak boleh terlepas daripada bergurau. Malah bergurau itu hampir disenangi oleh setiap orang. Bergurau diibaratkan bunga dalam pergaulan dan pengubat ketika duka.

Ada orang beranggapan dengan suka bergurau wajah seseorang itu kelihatan ceria, muda dan tenang. Berbeza pula dengan orang serius dan pendiam, mereka kelihatan murung dan agak tua walaupun umur masih muda.

Tanggapan itu hanya sepintas gambaran mengenai perbezaan antara orang suka bergurau dengan orang tidak suka bergurau.

Gambaran seperti itu tidak dapat dijadikan suatu panduan kekal. Ramai juga yang tidak suka bergurau, namun masih juga kelihatan muda, ceria dan tenang.

Dalam Islam, bergurau tidak dilarang asalkan ia gurauan yang haq (benar).

Sebaliknya jika gurau itu sengaja dimaksudkan untuk membuat orang lain tertawa atau supaya ditertawakan, maka sudah tentu ia dilarang.

Rasulullah bersabda bermaksud, "Sesiapa berbicara dengan sesuatu perkataan sehingga perkataan itu menjadikan sahabatnya tertawa, nescaya Allah akan menyeksa kelak di neraka." (Tanqih al-Qaul, halaman 54).

Sebenarnya Rasulullah pernah bergurau dengan keluarga atau sahabatnya. Mengikut hadis yang bersumberkan daripada Hassan, ada seorang nenek datang menghadap Rasulullah. Di hadapan Rasulullah nenek itu berkata, "Wahai Rasulullah, doakanlah agar saya dapat masuk syurga.". Kemudian baginda berkata, "Wahai nenek, ketahuilah bahawa di syurga tidak ada orang tua seperti kamu."

Sebaik saja mendengar jawapan Rasulullah, nenek itu terus menangis. Tetapi kemudian sambil tersenyum baginda bersabda lagi yang bermaksud, "Bukankah aku katakan bahawa tidak ada orang tua masuk syurga. Semuanya berubah menjadi gadis perawan."

Selepas mendengar penjelasan Rasulullah, nenek itu terus berhenti menangis. Kemudian dia tertawa kerana mengerti bahawa dirinya kelak akan kembali menjadi gadis di syurga.

Berdasarkan peristiwa itu, Rasulullah dalam pergaulan sehari-hari tidak terlepas daripada bergurau.

Mungkin kerana sifat baginda yang suka bergurau, menyebabkan Baginda mudah didekati oleh pengikutnya.

Malah mereka juga tidak berasa bosan walaupun berada dalam suasana menderita akibat tekanan dan gangguan daripada orang kafir Quraisy. Mereka menghadapi semua penderitaan itu dengan penuh ketenangan dan kegembiraan.

Itulah keperibadian Rasulullah suka bergurau dalam pergaulannya. Dengan demikian, suasana kehidupan menjadi lebih ceria dan semakin kukuh ikatan perpaduan.

Sebenarnya bukan Rasulullah saja yang suka bergurau, malah sahabat dan khalifah Islam selepas Rasulullah juga suka bergurau.

Khalifah Harun al-Rasyid (salah seorang Raja amat terkenal pada masa kerajaan Abbasiah) juga bersifat sedemikian. Pada masa pemerintahannya, dia tidak pula mengabaikan sifat bergurau dalam pergaulan sehari-hari.

Oleh itu, sekalipun Khalifah Harun al-Rasyid sudah berkali-kali disakitkan hatinya oleh Abu Nawas, salah seorang rakyatnya yang sangat terkenal kerana gurau tetapi ia menyukainya. Bahkan ia selalu berasa rindu apabila lama tidak bertemu dengan Abu Nawas. Kadangkala Abu Nawas sengaja dijemput ke istana semata-mata untuk menghiburnya.

Meskipun Islam tidak menghalang daripada bergurau, namun kita tidak boleh sembarangan bergurau. Ini kerana terlalu banyak bergurau boleh mendatangkan kesan yang tidak baik. Rasulullah saw bersabda yang bermaksud, "Sesiapa banyak ketawa, nescaya orang bakal meremehkannya." (Tanqih al-Qaul hal. 54).

Menurut al-Ahnaf pula, "Banyak ketawa boleh menghilangkan kewibawaan, sedang banyak bergurau boleh menghilangkan harga diri".

Oleh itu, jelaslah bahawa bergurau adalah diharuskan dalam pergaulan. Tetapi janganlah pula bergurau sehingga melampaui batas dan melanggari tatacara dalam pergaulan. Dalam erti kata lain, bergurau dengan sopan sehingga jangan sampai menyinggung perasaan seseorang dan menghinakan agama.

Selang-selikan kehidupan dengan bergurau yang sesuai dengan tuntutan Rasulullah SAW. Bergurau dibenarkan dalam Islam tetapi perlu ada batasannya. Jangan sampai bergurau melukakan perasaan orang lain.

Mudah-mudahan kehidupan kita ini selalu ceria, tenang, penuh semangat untuk beribadah dan bekerja tanpa ada rasa kebosanan.

Monday, February 26, 2007

Tajid Iman: Penyakit ujub ‘musuh’ orang beriman

Bersama Dr Juanda Jaya

Ramai terpedaya boleh terlepas azab kerana amalan dibuat sudah banyak


ORANG yang banyak beramal sering dijangkiti penyakit ujub, rasa hebat, aman dan selamat kerana bergantung harap kepada amalannya semata-mata, seolah-olah syurga berada di hadapannya dan neraka jauh di belakangnya.

Padahal, tidak siapapun tahu di mana akhir destinasi seseorang akan berlabuh. Mengapa berasa selesa di dalam zon iman dan amal yang terbatas itu? Sementara syaitan dan tenteranya setiap saat menabuh genderang perang mengalir bersama darah manusia.

Hitungan syaitan bukan jam atau minit, tetapi setiap satu saat dipertaruhkan untuk mengajak manusia kepada kekufuran. Satu saat itu akan menentukan apakah nilainya pahala atau dosa?

Tentu ramai manusia yang tercampak ke jurang neraka disebabkan kurang satu saat hitungan pahalanya. Ramai juga yang terselamat kerana satu saat yang dilakukan adalah untuk amal salih. Bukankah Allah SWT itu amat halus hisab-Nya?

Rasulullah SAW bersabda, bermaksud: “Sekiranya orang kafir mengetahui mengenai rahmat Allah, nescaya dia tidak pernah berputus asa untuk memperoleh syurga. Dan sekiranya orang mukmin mengetahui segala yang menjadi milik Allah berupa siksa-Nya, nescaya dia tidak akan berasa aman dari neraka.” (Hadis riwayat al-Bukhari).

Begitulah dua penyakit yang berbahaya iaitu berputus asa daripada rahmat Allah SWT dan tertipu dengan perasaan aman serta selesa daripada azab-Nya. Jalan selamat di antara keduanya adalah yakin dengan rahmat Allah dan tetap waspada dengan ancaman-Nya.

Ketaatan tidak dapat dilakukan tanpa kita mengetahui yang manakah jalan maksiat atau sebaliknya. Ia penting untuk memastikan kita tidak menganggap baik perkara yang buruk dan sebaliknya.

Bahkan ada yang mencampurkan perbuatan yang hak dengan yang batil seperti ditegaskan di dalam al-Quran.

Allah SWT berfirman, bermaksud: “Dan berimanlah kamu kepada apa yang telah Aku turunkan (al-Quran) yang membenarkan apa yang ada padamu (Taurat) dan janganlah kamu menjadi orang yang pertama kafir kepadanya dan janganlah kamu menukarkan ayat-ayat-Ku dengan harga yang murah dan hanya kepada-Ku kamu bertakwa. Janganlah kamu campurkan yang hak dengan yang batil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu sedang kamu mengetahui.” (Surah al-Baqarah, ayat 41-42)

Ayat itu menjelaskan syarat ketaatan dan kebaktian kepada Allah SWT dengan mengikuti al-Haq (nilai kebenaran) yang tersusun dalam al-Quran sekali gus mengetahui jalan yang batil dan sekali-kali tidak mencampurkan keduanya demi memuaskan hawa nafsu.

Ramai hamba Allah SWT melakukan ketaatan, tetapi apakah kita sudah memastikan ketaatan itu sekali gus adalah penolakan terhadap kebatilan? Berapa ramai yang masih rela tunduk kepada unsur maksiat walaupun dia kuat beribadat?

Rasulullah SAW pernah menyatakan mengenai sifat manusia yang ‘hidup di dalam dua alam’ antara taat dan maksiat, menerusi sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Sungguh aku akan menemui orang dari kalangan umatku, mereka datang pada hari kiamat dengan membawa kebaikan pahala seberat gunung Tihamah berwarna putih.

“Kemudian Allah menjadikannya debu berterbangan (sia-sia). Mereka adalah saudara-saudaramu, dan keluargamu sendiri. Mereka beribadah pada malam hari seperti kamu beribadah, tetapi apabila bersendirian mereka suka mengerjakan perbuatan yang diharamkan oleh Allah.” (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Taat dan maksiat tidak mungkin dikembarkan. Kedua-duanya saling bertentangan dan tak akan pernah bersatu. Kadang kala manusia berfikir tidak mengapa melakukan maksiat asalkan buat amal yang banyak.

Dirinya terlalu harapkan rahmat Allah, tetapi lupakan seksa-Nya. Apakah mungkin pahala yang dikumpulnya itu cukup untuk menebus dosanya? Al-Quran menyindir perbuatan orang yang berasa yakin dengan rahmat Allah SWT walaupun berbuat jahat.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Maka datanglah sesudah mereka generasi yang jahat yang mewarisi al-Kitab, yang mengambil harta benda dunia yang murah ini seraya berkata: “Kami akan diberi ampunan.” (Surah Al-A'raf, ayat 169)

Sesungguhnya mereka tertipu oleh hasutan syaitan dengan fahaman sesat iaitu berasa aman ketika melakukan dosa kerana sudah beramal salih. Hamba yang tunduk dengan sebenarnya kepada Allah SWT tidak akan rela unsur maksiat menyerang hatinya.

Dia akan berusaha menolak setiap sengatan berbisa itu demi memastikan hatinya hidup dengan iman dan amal yang disemai. Untuk apa bersungguh-sungguh menjaga iman dan amal, tetapi merosakkannya dengan satu sengatan bisa kejahatan yang dilakukan dengan sengaja.

Sesungguhnya sengatan beberapa ekor kala ke atas tubuh yang luka adalah lebih ringan daripada sengatan syahwat ke atas hati yang mentaati Allah.

Begitulah perasaan orang yang beriman ketika melakukan dosa, ia akan berasa sakit, sedih dan malu di hadapan Allah walaupun tiada orang yang melihatnya.

Friday, February 16, 2007

Dailog Sunni Dan Syiah

Dr. Yusuf al-Qaradhawi ketua Persekutuan Antarabangsa Ulama Muslimin menuntut Syiah untuk berhenti dari mencela sahabat Nabi saw.

al-Qaradhawi berkata menerusi dailognya melalui siaran al-Jazeera bersama Ali Akbar Hasyimi Rafsanjani Pengerusi Maslahah Tasykhis al-Nizom Negara Iran, bahawa beliau (al-Qaradhawi) tidak dapat menerima untuk meminta ahl sunnah membantu Syiah dalam masa yang sama Syiah mencela para sahabat Nabi saw yang Allah telah meredhai mereka dan mereka juga redha kepada Allah.

Beliau menegaskan bahawa percubaan-percubaan taqrib (mendekatkan antara sunnah dan syiah) sebelum ini hanya sekadar pertemuan bertukar-tukar ucapan tahiyyah dan tamat tanpa meninggalkan perkara yang jelas dalam semua topik perbezaan

al-Qaradhawi menyambung dengan berkata : "Sesungguhnya tidak terdapat walau seorang sunni yang tidak mencintai Aali al-Bait (keluarga Nabi saw), Setiap daripada kami memperakui kelebihan yang ada pada mereka (ahlul Bait), Sebaliknya di sisi Syiah kami dapati mereka mengkafirkan para sahabat sedangkan para sahabatlah yang telah menyampaikan Islam yang benar kepada kami.":

Berkata Ketua Persekutuan Antarabangsa Ulama Muslimin (al-Qaradhawi) dimana hampir 15 milion sunni (ahli sunnah) di Iran hendak mendirikan masjid mereka di ibu negara, Tehran, dan mereka tidak dibenarkan membinanya. Dalam waktu yang sama kita dapati adanya orang-orang syiah yang berada di negara-negara yang kebanyakannya adalah sunnah, ada orang syiah yang telah memegang jawatan yang tinggi di sana.

al-Qaradhawi menyambung, katanya : "Saya sebelum ini telah berada di Indonesia, dan ketua diplomat kedutaan Kuwait adalah seorang Syiah. Selain itu ada juga beberapa menteri Syiah (dari pengiut syiah) berada di negara-negara teluk. Manakala di Iran terdapat golongan minoriti yang besar dari kalangan ahli sunnah sekitar 15 milion, bahkan lebih banyak dari itu, namun tidak ada walau seorang yang menjadi menteri di Iran. Di Mesir orang-orang qibti Mesir (syiah), menurut statistik mereka lebih sedikit berbanding statistik orang sunnah di Iran, dalam keadaan itu ada 3 orang menteri Syiah di Mesir."





Al-Qaradhawi ; Syiah lebih dahsyat daripada Sunnah dalam isu takfir (mengkafirkan orang lain)

Lamanweb Mufakkiran al-Islam: Dr. Yusuf Al-Qaradhawi melalui dailog dengan seorang rujukan Syiah bernama Ali Akbar Hasyimi Rafsanjani menyentuh isu takfir (mengkafirkan) diantara sunnah dan Syiah, dimana beliau (al-Qaradhawi) menegaskan bahawa Syiah lebih dahsyat berbanding Sunnah dalam perkara ini.

Al-Qaradhawi menyambung : “Aku katakan bahawa takfir (tuduhan kafir) berulang-alik (antara Syi’ah dan Sunnah), disana adanya orang Sunnah yang mengkafirkan Syiah, ada juga orang Syiah yang mengkafirkan Sunnah. Dan kita hendak menjadikan Islam Sebagai penyatu antara semuanya. Jika disana ada dikalangan ahl sunnah yang mengkafirkan Syiah, disana juga ada syiah yang mengkafirkan ahl sunnah, bahkan yang lebih dahsyat mengkafirkan ahl sunnah ialah mereka (Syiah), seperti orang-orang (Syiah) yang berkata : “Kami (Syi’ah) tidak berkumpul dengan ahli sunnah, tidak pada tuhan, dan tidak pada nabi, tidak juga pada para imam.” Kami (al-Qaradhawi) tidak mahu menyebut nama-nama mereka seperti “al-Majlisi” penulis kitab Bihar al-Anwar.”

Dr. Yusuf Al-Qaradhawi menjelaskan lagi bahawasa perbezaan-perbezaan antara Sunnah dan Syiah tidak sepatutnya dikemukakannya kepada orang-orang awam kesemuanya. Bahkan sepatutnya perkara ini ditangani oleh ahli ilmu dan orang-orang yang ada kepakaran, mereka menanganinya dengan ilmiah, jauh dari sifat mencetuskan permusuhan dan dendam.

Ali Akbar Hasyimi Rafsanjani pula berkata, kononnya ketikamana terdirinya apa yang mereka namakan sebagai Revolusi Islam : “Kami telah memberikan kesungguhan untuk menyatukan umat muslimin. Inilah kesungguhan yang telah diberikan oleh al-Baruji dan Imam Muhammad Abduh, dan mereka telah mewujudkan Dar al-Taqrib, dan kita telah sampai ke usaha ini pada zaman imam yang lalu demikian juga pada mursyid semasa. Bersama kita ramai di kalangan ulama.

Antara mereka al-Syeikh al-Qaradhawi sendiri, dan kita memohon kepada Allah swt untuk kita memelihara hasil usaha-usaha dan pencapaian ini. Dia (Rafsanjani) juga menyatakan (beliau tidak langsung menjawab perkara yang Dr. al-Qaradhawi tujukan kepadanya, terutamanya isu takfir) bahawasanya Allah taala telah menyuruh kita untuk memelihara kesatuan antara muslimin.

Yusuf al-Qaradhawi Ketua Persekutuan Antarabangsa Ulama Muslimin menyeru Negara Iran untuk menetapkan pendirian yang jelas terhadap apa yang berlaku di Iraq dari tindakan-tindakan pembunuhan sesuka hati dalam usaha mengusir al-Sunnah (ahl-Sunnah).

Melalui perbualannya (al-Qaradhawi) dengan Ali Akbar Hasyimi Rafsanjani yang disiarkan melalui siaran berita al-Jazeera pada petang hari Rabu (14/2/07), beliau meminta supaya rujukan-rujukan Syiah di Iran menjelaskan pendirian mereka terhadap darah yang mengalir di bumi Iraq, dan kerja-kerja pengusiran orang-orang sunnah dari tangan orang-orang Syiah, sambil mengisyaratkan dengan berkata : “Sesungguhnya kami sehingga sekarang tidak mendengan seorang Ayatullah yang menjadi rujukan di Iran yang menyeru untuk menghentikan fitnah di Iraq.“

Al-Qaradhawi berkata sambil mengkritik negara Iran, dimana disana adanya penentangan kepada keberadaan Amerika di Irak, akan tetapi mengapa tidak keluar satu fatwa daripada Iran yang menyokong penentangan tersebut sepertimana Iran menyokong penentangan di Palestin.

Al-Qaradhawi mengakhirkan kalimatnya dengan berkata : “Sesungguhnya kami menghendaki dari pertemuan ini keluarnya satu pendirian yang jelas terhadap tragedi buruk kaum muslimin di Iraq. dan mesti bagi Iran memiliki pendirian bagi membuktikan kebenaran niatnya.“



http://www.islammemo.cc/article1.aspx?id=33184

http://www.islammemo.cc/article1.aspx?id=33199

http://www.islammemo.cc/article1.aspx?id=33204

http://www.islammemo.cc/article1.aspx?id=33185


Thursday, February 08, 2007

Jangan Menangis Palestin

Wednesday, February 07, 2007

Pandangan Ibn Baz Terhadap : Kitab-Kitab Syed Qutb, al-Maududi dan al-Nadwi

Ibn Baz : Kitab-Kitab Syed Qutb, al-Maududi dan al-Nadwi adalah berfaedah, di dalamnya ada kebaikan yang banyak, (akan tetapi) ia tidak sunyi daripada kesalahan-kesalahan. Namun mereka semua telah bersungguh-sungguh melakukan kebaikan dan menyuru kepada kebaikan dan bersabar dalam kesusahan (dalam berdakwah).

Telah ditanya kepada Syeikh Abdul Aziz bin Baz rh soalan ini di dalam majlis fatwa Nur 'Ala al-Darb.
Soalan : Saya mengharapkan dari yang mulia tuan, pandangan tentang tulisan-tulisan Abu al-A'la al-Maududi, Abu al-Hasan al-Nadwi dan Syed Qutb.

Jawapan :
Semua kitab-kitab mereka berfaedah, kitab-kitab mereka bertiga (rakaman tidak jelas) semuanya berfaedah, di dalamnya terdapat kebaikan yang banyak, (akan tetapi) ia tidak sunyi dari sebahagian kesilapan. setiap perkara (boleh) diambil (rakaman tidak jelas) dari perkatannya dan (boleh) ditinggalkan, mereka semua bukannya maksum.

Dan penuntut ilmu, apabila memerhatikan kitab-kitab mereka akan mengetahui dimana yang ada kesalahan dan dimana yang ada kebenaran (rakaman tidak jelas). Mereka (bertiga) telah bersungguh-sungguh melakukan kebaikan dan telah menyeru kepada kebaikan dan bersabar dengan kesempitan dalam perkara itu (dakwah). Mereka sangat mengambil berat (rakaman tidak jelas) kitab-kitab mereka ada kebaikan yang banyak, akan tetapi mereka bukanlah maksum demikian juga ulama-ulama yang lain.

Jika dibandingkan dengan para rasul as yang menyampaikan dakwah daripada Allah, dan para rasul itu dipelihara oleh ALlah (rakaman tidak jelas). Adapun para ulama, setiap orang 'alim (rakaman tidak jelas), akan tetapi dengan pujian kepada Allah, kebenaran dari mereka lebih banyak (rakaman tidak jelas), mereka memberi manfaat kepada manusia.

Imam Malik bin Anas berkata : "Tidak ada sesiapa dikalangan kita melainkan diperhatikan (kata-katanya) dan (boleh) ditolak melainkan tuan kubur ini iaitulah Rasul saw." Maka seorang yang beriman (yang menjadi kemestiannya) ialah menuntut ilmu, demikian juga bagi seorang wanita yang beriman. Setiap orang mesti mempelajari agama dan mendalami (rakaman tidak jelas), dia membaca al-Quran, membaca al-Sunnah dan dia memberi perhatian sehingga dia mengenali kebenaran berdasarkan dalil-dalilnya, dan sehingga dia mengenali sesuatu kesalahan jika berlakunya kesalahan kepada seseorang alim.

Tidak boleh dikatakan orang ini alim besar, kata-katanya diambil semuanya tanpa penilaian, bahkan semestinya diperhatikan (rakaman tidak jelas) sehingga bertepatan dengan dalil-dalil syara' (rakaman tidak jelas)...... sila dengar rakaman suara di sini :
--------------------------
Teks asal :
ابن باز : كتب سيد قطب والمودودي والندوي مفيدة فيها خير كثير ولا تخلو من بعض الأغلاط ، قد اجتهدوا في الخير ودعوا إلى الخير وصبروا على المشقة 2006-11-21
سئل سماحة الشيخ عبدالعزيز بن باز رحمه الله هذا السؤال ببرنامج فتاوى نور على الدرب


--------- أرجو من سماحتكم أن تتفضلوا بابداء رأيكم حول مؤلفات أبي الأعلى المودودي وأبي الحسن الندوي وسيد قطب ؟ كلها كتب مفيدة ، كتب هؤلاء الثلاث (غير واضح) كلها كتب مفيدة فيها خير كثير ولا تخلو من بعض الأغلاط كل يؤخذ (غير واضح) من قوله ويترك ، ليسوا معصومين ، وطالب العلم إذا تأملها عرف مافيها من الأخطاء ومافيها من الحق (غير واضح) وهم رحمهم الله قد اجتهدوا في الخير ودعوا إلى الخير وصبروا على المشقة في ذلك وهم يحرصون (غير واضح) كتبهم خير كثير ولكن ليس معصومون ولاغيرهم من العلماء ، بالنسبة للرسل عليهم الصلاة والسلام يبلغون عن الله والرسل عصمهم الله (غير واضح) ، أما العلماء ، كل عالم (غير واضح) ، لكن بحمدالله صوابهم أكثر (غير واضح) نفعوا الناس ، يقول مالك -رحمه الله- ابن أنس (غير واضح) مامنا إلا راد ومردود عليه إلا صاحب هذا القبر وهو الرسول عليه الصلاة والسلام ، والمؤمن يطلب العلم هكذا المؤمنة تطلب العلم ، وكل واحد يتفقه في الدين ويتبصر (غير واضح) يقرأ القرآن يقرأ السنة يعتني حتى يعرف الحق بأدلته وحتى يعرف الغلط إن غلط العالم ، ولا يجوز أن يقال هذا فلان العالم الجليل يؤخذ قوله كله دون نظر ، بل لابد من النظر (غيرواضح) يتم عرضها على الأدلة الشرعية (غير واضح .. تابع التسجيل المرفق)

Monday, February 05, 2007

Qaradhawi menyeru agar Syiah hentikan fitnah terhadap Sunni

DOHA - Ulama' terkenal, Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi menyeru agar Syiah menghentikan fitnah terhadap Sunni, mengajak agar kedua-dua pihak merapatkan jurang dan bersatu menghadapi cabaran-cabaran yang akan datang.

"Perbuatan fitnah Syiah didaerah yang mempunyai kependudukan Sunni yang ramai adalah bahaya dan seolah-olah melontar spanner kepada usaha-usaha perpaduan", al-Qaradhawi berucap di Persidangan pertama Doha bagi Dialog diantara Mazhab, yang diresmikan pada 20 Januari, 2007 yang lalu.

al-Qardhawi sebagai Pengerusi Persekutuan Ulama' Islam Antarabangsa berkata, Sunni yang merupakan majoriti pegangan umat Islam dunia, telah mengambil initiatif dan mengeluar beberapa fatwa menerima Mazhab Syiah Jaafari, tidak seperti Syiah.

Beliau memberi amaran bahawa perbuatan fitnah ini akan menjadi batu penghalang kepada usaha-usaha merapatkan (taqrib) yang telah dijalankan. Kata beliau :-

إن لإيران قوتها ونفوذها في العراق وتستطيع بما لديها من مفاتيح وقف الفتنة الطائفية قبل أن تقضي على الأخضر واليابس

"Sesungguhnya Iran yang mempunyai kekuatan dan pengaruhnya kepada Iraq mampu menghentikan fitnah mazhab ini sebelum semuanya hancur (sebelum terlambat)"

Qaradhawi telah mengambil satu contoh dimana dipolmat Iran telah menyebarkan buku penyebaran aqidah Syiah di Sudan, dan berita tersebut telah disahkan oleh Menteri Waqaf Sudan, Esam al-Bashir, yang menghadiri persidangan yang sama.

Akan tetapi, ulama Syiah, Ayatollah Mohammad Ali Taskhiri, Ketua Organisasi Kebudayaan dan Komunikasi Iran telah menolak dakwaan al-Qaradhawi.

Kata Tashkhiri : 'Sunni yang sepatutnya menghentikan fitnah terhadap Syiah'. Beliau menjelaskan bahawa terdapat beberapa ulama' Sunni melabelkan Syiah sebagai murtad disebabkan pemahaman mereka yang berbeza.

Ketua Pusat Kajian Iran-Arab di Iran, Ali Azrship, berkata bahawa beliau tidak menyangka al-Qaradhawi akan melemparkan kenyataan tersebut, yang menurut beliau tidak akan membantu dialog Muslim.

Menghina Sahabat

Qaradhawi mengkritik beberapa golongan Syiah yang menghina Sahabat-Sahabat Nabi :saw. "Bagaimana boleh saya berjabat tangan dengan mereka yang melaknati para Sahabat? Para Sahabatla yang membawa Islam ke Iran, kenapa harus kurang ajar?"

Beliau menolak dakwaan Syiah bahawa Khalifah Umar al-Khattab bertanggung jawab membunuh anak Nabi :saw dan isteri Ali, Fatimah al-Zahra.

al-Qaradhawi menegaskan : "Kedua-dua Sunni dan Syiah hendaklah membuang apa-apa tuduhan yang provokatif dari silabus mereka".

إذا كنا نسعى للتقارب بين الأديان المختلفة فكيف لا نسعى للتقارب بين أتباع الدين الواحد والقبلة الواحدة

"Jika kita sedang mencuba merapatkan jurang diantara pelbagai agama, maka mengapa tidak kita melakukan perkara yang sama merapatkan jurang diantara pengikut-pengikut satu agama dan satu kiblat", ujar al-Qardhawi.

Keganasan di Iraq

al-Qaradhawi mengatakan bahawa ulama' Islam sudah tidak tahan lagi melihat keganasan Mazhab yang berlaku di Iraq, kata beliau "Terdapat percubaan menukar demografi bandar Baghdad dengan memaksa Sunni keluar dari situ".

Qaradhawi telah mengutuk Squad Mati Syiah yang dikatakan telah menyiksa kaum Sunni sebelum membunuh mereka.

Beliau menyeru kepada Ulama' Syiah seperti Ali Khamenei agar beliau campur tangan supaya keadaan di Iraq tidak menjadi lebih buruk. Katanya : "Sudah sampai masanya Syiah menjauhkan diri mereka dari apa yang berlaku di Iraq".

Persidangan ini telah dianjurkan oleh Kolej Syariah Qatar dengan kerjasama Universiti al-Azhar dan Forum Dunia bagi Mendekatkan Mazhab Islam Sedunia.

Persidangan / Muktamar ini telah menarik perhatian seramai 200 perserta dari lebih 40 negara, termasuklah Ketua OIC, Ekmelddin Ihsanoglu, Ali Jumma (Mufti Besar Mesir) dan Menteri Agama dan Waqaf Mesir, Mahmoud Hamdi Zakzouk.

===
sumber berita dari Laman al-Qaradhawi (20 Januari 2007) dan IslamOnline.Net

Thursday, February 01, 2007

Faham Jahiliah Dan Jiwa Hijrah

Oleh: DR. SIDEK BABA

FAKTOR yang utama menyebabkan berlakunya peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w. dari Mekah ke Madinah ialah pertentangan faham jahiliah dengan faham berakidah. Faham jahiliah di kalangan masyarakat Arab pada waktu itu bertunjangkan asas keTuhanan yang syirik, sistem kaumiah dan kekabilahan yang sempit, daya kepimpinan yang menzalimi dan daya kepengikutan yang membuta tuli. Darinya lahir sistem “Siapa Kuat, Dia Menguasai” dan “Siapa Lemah Menjadi Mangsa”.

Risalah Nubuwwah atau Kenabian yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. bermaksud mengembalikan manusia kepada fitrah diri. Fitrah diri mengakui bahawa manusia diciptakan. Allah yang Maha Esa menjadi sandaran akidah manusia. Bila keadaan ini berlaku, status manusia berubah. Kemuliaan manusia tidak diukur dari kabilah mana ia datang tetapi dinilai dari sudut ketaqwaan dan keimanannya. Orang seperti Bilal Ibnu Rabah walaupun berasal dari bangsa Habsyi yang hitam legam tetapi kerana akidahnya yang kental dijamin tempatnya di syurga.

Faham jahiliah bukan bermakna seseorang itu tidak berpengetahuan, bermaklumat atau tidak mempunyai kepandaian. Ahli-ahli sains, matematik dan kimia di zaman Mesir Purba umpamanya mempunyai kepandaian tertentu yang dikagumi sejarah dan zaman. Tetapi mereka adalah berfaham jahiliah disebabkan asas pengetahuan, kemahiran dan kepandaian yang ada tidak merujuk kepada faktor pencipta yang esa sebaliknya mereka mengabdikan diri kepada Firaun yang mengaku dirinya Tuhan.

Asas akidah membebaskan manusia daripada belenggu syirik, tahyul dan khurafat. Apabila faktor illahi diletakkan sebagai faktor tertinggi dan mutlak, manusia hanya memiliki status hamba dan khalifah. Asas ini yang membawa faham ketundukan, kepatuhan, ketaatan dan keakuran yang amat perlu bagi manusia. Ia juga perlu bagi manusia berperanan sebagai pengurus yang mentadbirkan kehidupan ini dengan amanah tinggi terhadap penciptanya.

Hijrah Rasulullah s.a.w. adalah suatu keputusan strategik yang datang dari Allah dan dilaksanakan oleh Rasulullah s.a.w. dengan bijaksana. Sewaktu tenaga belum begitu kuat, jumlah belum begitu ramai di Mekah adalah sesuatu yang bijak untuk berundur membina kekuatan baru supaya berlaku lonjakan pada masa depan. Hijrah Rasulullah s.a.w. cuba melepasi halangan yang membelenggu ke arah yang lebih baik supaya natijah akhir matlamat perjuangan menjadi yang terbaik.

Faham jahiliah sebenarnya wujud pada sepanjang zaman kehidupan manusia. Dan hijrah juga berlaku di sepanjang hidup manusia. Yang membezakan faham jahiliah dengan faham berakidah ialah perubahan tetap berlaku tetapi nilai perubahan berasaskan faham jahiliah berlaku di sekitar tumpuan kepada benda dan kebendaan, akal dan kenafsuan yang putus tali hubungannya dengan pencipta.

Perubahan yang berlaku atas jalan akidah ialah terhubungnya akal manusia, pemikiran yang diperoleh, amal yang dilakukan dengan Allah. Dalam bahasa yang mudah, faktor ilahi menjadi faktor penting yang memandu jalan berfikir manusia, pedoman amal dan perbuatannya dan daya komunikasi sesama manusia dan juga persekitaran.

Perubahan yang terbina di zaman Firaun adalah jahiliah sifatnya kerana ia terbina atas asas kezaliman, mengaku diri sebagai Tuhan dan menghapuskan siapa saja yang bangkit menentangnya. Watak Firaun wujud sepanjang zaman hidup manusia sama ada dalam bentuk individu mahupun kuasa.

Oleh itu hijrah dalam semangat Islam, membimbing manusia ke arah perubahan.

Jiwa hijrah akan sentiasa meningkatkan wibawa manusia supaya perubahan yang dialami adalah perubahan ke arah kebaikan. Kebaikan yang dilalui itu tidak saja baik untuk diri seseorang tetapi baik juga untuk orang lain.

Para remaja Islam tidak harus merayakan Maal Hijrah secara rutin. Insan Cemerlang, Umat Terbilang yang menjadi tema sambutan harus ditanggapi secara reflektif dan proaktif. Reflektif bermaksud hasil daripada hijrah Rasulullah s.a.w. menemukan manusia dengan tamadun hebat. Kota Madinah menjadi contoh terbaik bagaimana asas persaudaraan Muhajirin dan Ansar terbina. Sahifah atau Perlembagaan Madinah menjadi tempat bernaung kaum-kaum bukan Islam di sana. Kegiatan keilmuan seperti halaqah dan suffah berjalan dengan baik dan akhirnya Rasulullah s.a.w. menjadikan model Madinah sebagai Model Madani dan asas kepada lonjakan tamadun seterusnya.

Remaja Islam juga harus proaktif terhadap perubahan. Dalam hidup perubahan adalah sesuatu yang tetap berlaku dan ia tidak boleh dielakkan. Tetapi apakah perubahan itu mengambil semangat hijrah Rasulullah s.a.w. iaitu ke arah yang lebih baik dan bermakna.

Semangat hijrah mendukung keteguhan akidah dan kekuatan syariah dalam hidup. Sekiranya perubahan yang berlaku dalam diri remaja sama ada yang berkait dengan pemikiran, gaya hidup, cara berpakaian, cara pergaulan yang tidak berakhlak ia meneruskan amalan jahiliah dalam hidup.

Sekiranya pemikiran remaja berkembang ke arah menguasai ilmu-ilmu yang bermanfaat, gaya hidup yang beradab, cara berpakaian yang santun dan memenuhi keperluan syarak, cara pergaulan yang mengambil kira batasan mahram dan tidak mahram, perubahan yang seperti ini selari dengan semangat hijrah yang diredai oleh Allah.

Hijrah yang diredai Allah mengukuhkan lagi jati diri remaja dalam menghadapi kerenah zaman dan cabaran perubahan. Inilah asas-asas yang fundamental atau bersifat teras yang perlu ada dalam kalangan remaja.

Remaja tidak boleh hanyut dalam arus perubahan yang boleh menghakis jati diri kerana remaja adalah pelanjut dan penerus warisan masa depan negara. Islam tidak menolak faktor-faktor positif dari Barat dan Timur tetapi dalam masa yang sama sebagai remaja Islam sudah tentu memerlukan asas-asas yang kukuh untuk menjadi remaja dan akhirnya dewasa Islam yang berwibawa.

Mengukuh faham berakidah adalah tanggungjawab besar remaja Islam. Menghakis faham jahiliah moden yang sedang berkembang juga sewajarnya menjadi tanggungjawab remaja. Untuk menjadi remaja yang maju dan berubah dalam acuan Islami menuntut penguasaan ilmu dan teknologi yang mempunyai nilai guna yang tinggi untuk kebaikan orang lain. Dalam masa yang sama, contoh peribadi yang boleh diteladani memberi kesan pengaruh yang besar terhadap kehidupan itu sendiri.

Remaja yang berjiwa hijrah harus mampu melakukan lonjakan dalam cita-cita hidupnya. Ia tidak harus merasa puas untuk menguasai ilmu pengetahuan, meneroka bidang-bidang yang akan membawa kepada kepakaran dari sumbernya sendiri apalagi dari sumber orang lain. Strategi ini sangat penting kerana negara-negara yang dikatakan maju melakukan pindahan ilmu dan teknologi, adaptasi kajian dan penyelidikan serta terus melakukan eksperimen secara kreatif dan inovatif.

Remaja Islam wajib mempunyai tekad untuk belajar daripada orang lain, kemudian melakukan adaptasi atau penyesuaian yang tidak bercanggah den gan akidah dan syarak kita dan mampu menghasilkan metodologi yang sifatnya menyumbang terhadap memperkasa imej umat dan pencapaiannya. Tekad ke arah ini boleh melahirkan generasi yang berubah tetapi asasnya ialah acuan yang Islami.