Saturday, June 24, 2006

Besar-besarkan Qurban...

oleh Syeikh al-Albani



Mukaddimah

Bila menjelang hariraya Idul Adha banyak kita dengar para khatib membacakan hadis-hadis yang menggalakan agar kita berkorban, tetapi kadangkala di antara hadis-hadis tersebut banyak yang perlu ditinjau kembali samada sahih atau tidak?

Salah satu hadis yang perlu kita teliti ialah sebagaimana di bawah.


Teks Hadits

عَظِّمُوْا ضَحَايَاكُمْ فَإِنَّهَا عَلَى الصِّرَاطِ مَطَايَاكُمْ

Besar-besarkan qurban-qurban kamu sebab ia akan menjadi kendaraanmu di atas shirath (kelak).

Kualiti hadis: Tidak ada asalnya dengan lafaz semacam ini.

Ibn ash-Shalaah berkata, Hadis ini tidak dikenal dan tidak tsabit .

Dinukil oleh syaikh Ismail al-Ajluny di dalam kitab Kasyf al-Khafaa`, sebelumnya dinukil oleh Ibn al-Mulaqqin di dalam kitab al-Khulashah (Jld.II, h.164), dia menambahkan, Menurutku, pengarang Musnad al-Firdaus menisbatkannya dengan lafaz Istafrihuu sebagai ganti lafaz Azhzhimuu (di atas). Kedua-duanya bermakna, Berkurbanlah dengan qurban yang mahal, kuat dan gemuk.

Syeikh al-Albani memberi komentar: Dan sanadnya Dhaif Jiddan (lemah sekali).

(Lihat, Silsilah al-Ahaadiits adl-Dlaifah Wa al-Mawdluuah Wa Atsaruha as-Sayyi` Fi al-Ummah, Jld.I, h.173-174, no.74)

Di dalam buku yang sama, jld.III, h.411, no.1255, Syaikh al-Albani mengetengahkan hadis lainnya yang semakna dengan hadis di atas, hanya berbeda lafaz sahaja, yaitu dengan teks:

اِسْتَفْرِهُوْا ضَحاَيَاكُمْ فَإِنَّهَا مَطَايَاكُمْ عَلَى الصِّرَاطِ

Syeikh al-Albani memberi ulasan:


Tarafnya Dhaif Jiddan (Lemah Sekali). Hadis ini diriwayatkan oleh ad-Dhiyaa` di dalam kitab al-Muntaqa Min Masmuuaatihi Bi Marw (Jld.II, h.33), dari Yahya bin Ubaidullah, dari ayahnya, dia berkata, Aku mendengar Abu Hurairah berkata, … Lalu ia menyebutkannya secara marfu.

Menurutku (Syeikh al-Albani):

Sanad ini Dhaif Jiddan . Alasannya, ada cacat pada periwayat bernama Ibn Ubaidullah bin Abdullah bin Mawhib al-Madany. Ahmad berkata, Ia bukan periwayat yang Tsiqah. Ibn Abi Hatim dari ayahnya berkata, Ia seorang periwayat hadis yang lemah, bahkan hadis yang diriwayatkannya Munkar Jiddan. (Hadis Munkar adalah hadis yang diriwayatkan oleh periwayat yang lemah bertentangan dengan riwayat-riwayat para periwayat yang tsiqah-pent).

Imam Muslim dan an-Nasaie berkata, Hadisnya ditinggalkan

Sedangkan ayahnya, Ubaidullah adalah seorang periwayat yang Majhul .

Imam asy-Syafiiy dan Ahmad berkata (lafaz ini berasal dari Ahmad), Ia periwayat yang tidak dikenal.

Sedangkan Ibn Hibban memasukkannya dalam kitabnya ats-Tsiqaat yang berkata, Anaknya, Yahya meriwayatkan darinya, padahal ia tidak ada apa-apanya sedangkan ayahnya seorang periwayat yang tsiqah. Terjadinya hadits-hadits Munkar pada hadisnya kerana bersumber dari anaknya, Yahya.

Kemudian saya (Syaikh al-Albani) melihat bahwa al-Hafizh Ibn Hajar dalam bukunya Talkhiish al-Habiir (Jld.IV, h.138) berkata, Dikeluarkan oleh pengarang Musnad al-Firdaus dari jalur Yahya bin Ubaidullah bin Mawhib…Dan Yahya adalah seorang periwayat yang Dhaif Jiddan.

(Lihat, Silsilah al-Ahaadiits adl-Dlaifah Wa al-Mawdluuah Wa Atsaruha as-Sayyi` Fi al-Ummah, Jld.III, h.411, no.1255)



Disaring dari www.alsofwah.or.id