Monday, June 11, 2007

Kecemerlangan Islam

Dalam Palm Beach Post bertarikh 6 November, 2002, di bawah tajuk Convert Finds Women's Rights in Islam, Elizabeth Clarke melaporkan, "Empat belas tahun dahulu Mimi Ma bekas pelajar sekolah berasrama penuh di Indiana memeluk Islam semasa berumur 18 tahun.

Beliau dilahirkan di Vietnam dan dibesarkan sebagai seorang penganut agama Budha. Kemudian beliau berpindah ke Afrika dan di sana beliau menganut agama Kristian sebelum berpindah ke Amerika. Mengikut Altaf Ali, pengarah Majlis Hubungan Amerika-Islam yang berpusat di Florida, 'sebelum ini mereka yang memeluk Islam kebanyakannya adalah dari golongan Afrika yang menetap di Amerika tetapi pada hari ini semakin ramai dari kalangan kulit putih yang memeluk Islam. Ini adalah suatu perkembangan yang pelik'."

Kepelikan ini akan terus berlaku kerana Islam adalah agama kebenaran yang mempunyai keunikannya yang tersendiri. Ia adalah agama yang saintifik, mudah, komprehensif, fleksibel serta sesuai bagi seluruh umat manusia. Apa yang perlu dilakukan oleh umat Islam pada hari ini adalah memantapkan ilmu pengetahuan, melaksanakan amal salih, menunjukkan contoh yang baik serta berperanan pada penjuru masing-masing bagi menyebarkan risalah Islam. Umat Islam tidak boleh mengutamakan aspek ranting seperti pemakaian serban dan janggut, tidak boleh bergelumang dalam debat membuang masa membincangkan perkara ranting dan khilafiah, juga tidak boleh mengikut emosi sehingga bertindak melampaui batas ke atas musuh-musuh Islam. Orang-orang Islam perlu matang dalam segala tindak tanduk mereka kerana setiap perlakuan mereka memberi kesan pada agama Islam. Golongan muda adalah asset yang amat penting pada akhir zaman ini. Apabila mereka berjaya dididik dengan baik, masa depan Islam menjadi cerah.

Walau bagaimanapun, berdepan dengan sistem nilai buih yang sedang melanda dunia hari ini, terpaksa diakui, tugas pendidikan adalah amat mencabar. Propaganda media massa akhir zaman berjaya mengubah nilai hidup manusia seperti zina dianggap halal, artis-artis yang rendah moral menjadi ikutan, pergaulan bebas dianggap lambang kemajuan, pendedahan tubuh badan menjadi simbol kebebasan dan amanah menjadi bahan permainan.

Rata-ratanya nilai hidup yang ditekankan pada hari ini adalah berasaskan 'formula rugi' tetapi pakar-pakar menegaskan ia adalah 'formula untung'. Inilah yang sedang berlaku pada hari ini dan dalam surah al-Kahfi ayat 104 Allah berfirman, "(Orang-orang yang paling rugi adalah) mereka yang sia-sia perbuatannya di dunia sedangkan mereka menyangka perbuatan mereka adalah yang terbaik." Jiwa dan minda golongan muda perlu dihidupkan supaya mereka dapat membezakan antara permata dan kaca. Apabila ini berjaya dilakukan, perubahan ke arah kebaikan akan terlaksana.

Kemuncak kehidupan ini adalah memiliki iman yang sejahtera serta amal yang berkualiti yang diredai Allah. Apabila kedua-duanya dapat dipelihara dengan baik, manusia terselamat daripada pancaroba akhir zaman. Dalam surah al-Kahfi ayat 107, Allah menegaskan, "Sesungguhnya mereka yang beriman dan beramal salih, bagi mereka syurga Firdaus sebagai tempat tinggal." Dalam surah al-Kahfi ayat 110 pula, Allah berfirman, "Sesiapa yang mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya, maka hendaklah dia melakukan amal salih dan janganlah dia mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Allah."

Islam akan bersinar semula di atas muka bumi walaupun cuba dihalangi oleh musuh-musuhnya. Dalam surah as-Saff ayat 8, Allah berfirman yang bermaksud, "Mereka berkehendak memadam cahaya agama Allah dengan mulut (ucapan) mereka. Allah tetap akan menyempurnakan cahaya agamanya walaupun dibenci oleh orang-orang kafir."

Justeru, dalam menggerakkan dakwah, perasaan kecewa dan putus asa perlu dipinggirkan apatah lagi semasa berdepan dengan musuh yang mempunyai kekuatan yang hebat. Keyakinan pada bantuan Ilahi perlu sentiasa tersemai di hati kerana Allah tidak pernah memungkiri janji. Antara janji-janjinya adalah seperti yang terdapat surah al-Haj ayat 38 yang bermaksud, "Allah pasti menolong mereka membantu agamaNya."