Monday, June 11, 2007

Daripada Penerokaan Alam Kepada Penagungan Terhadap Allah

Penguasaan ilmu-ilmu tentang alam dan kosmos menyedarkan kita tentang keagungan Allah. Bayangkan satu kosmos yang mempunyai 70 sextilion (iaitu 7 diikuti dengan 22 kosong) bintang-bintang. 70 sextillion menyamai 10 kali ganda jumlah pasir yang terdapat di semua pantai dan gurun di dunia ini.

Sebahagian daripada bintang-bintang adalah lebih besar daripada matahari. Malah bintang-bintang yang bernama KW Sagitarii, V354 Cephei dan KY Cygni adalah 1,500 kali lebih besar daripada matahari, seperti yang dinyatakan dalam Universe Today pada tanggal 11 Januari 2005.

Namun 12-14 bilion tahun dahulu kosmos berukuran beberapa milimeter sahaja, sebelum ia mengembang ke tahap yang boleh dilihat pada hari ini. Cuba bayangkan keadaan pada hari ini, bintang yang terdekat dengan matahari, iaitu Proxima Centauri, berada 25 trilion batu (40 trilion kilometer) daripada matahari. Cahaya yang datang daripada bintang ini akan mengambil masa 4.2 tahun cahaya (light years) untuk sampai ke matahari, dan satu tahun cahaya menyamai 5.88 trilion batu atau 9.46 trilion kilometer.

Alangkah luasnya kosmos ini. Keluasannya tidak mampu dijangkau oleh minda. Ia menginsafkan kita tentang kekerdilan diri kita sebagai insan. Agak-agaknya dalam peta kosmos ini, secara relatifnya, besar manakah kita sebagai seorang insan? Sebesar satu titik pena, sebesar debu atau hanya sebesar atom? Alangkah kerdilnya insan. Benarlah Allah yang berfirman dalam surah al-Mukmin ayat 57 yang bermaksud, “Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi adalah lebih besar daripada penciptaan manusia akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.”

Bintang-bintang yang wujud di kosmos pula tidak pegun. Ia bergerak, ia berputar, ia berpusing dan di saat kehancurannya ia meletup dengan satu letupan yang amat dahsyat. Namun alam terus wujud dalam keadaan harmoni, suasana kosmos tetap stabil dan bumi tidak terkesan dengan semua itu.

Siapakah yang menentukan kesemua ini? Perancangan siapakah yang menyebabkan bintang-bintang ini tidak berlanggaran antara satu dengan lain? Siapakah yang menentukan kestabilan kosmos selepas letupan bintang yang dahsyat yang dikenali sebagai supernova berlaku? Sudah pasti perancang dan pencipta ini maha hebat, dan sudah pasti dia mencipta segala ini dengan penuh kehalusan dan kasih sayang.

Allah berfirman dalam surah al-An’am ayat 12 yang bermaksud, “Katakanlah, ‘Kepunyaan siapakah apa yang ada di langit dan di bumi?’ Katakanlah, ‘Ia kepunyaan Allah.’ Dia telah menetapkan ke atas dirinya kasih sayang.”

Memang benar, kosmos dan apa yang terdapat dalamnya amat mengagumkan kita. Namun apabila fenomena-fenomena yang berlaku ini (yang rata-ratanya hanya baru difahami pada abad ke-20), dinyatakan dengan jelas dalam al-Quran, kekaguman kita meningkat. Al-Quran menyatakan bahawa langit dan bumi pada asalnya bercantum padu sebelum kedua-duanya dipisahkan (al-Anbiya ayat 30). Al-Quran juga menyatakan bahawa langit dan bumi dicipta daripada asap (Fussilat ayat 11).

Tambahan daripada itu, daripada al-Quran kita mengetahui bahawa kosmos sebenarnya sedang mengembang (az-Zariyat ayat 47), dan begitulah seterusnya. Kekaguman ini akhirnya melahirkan iman dan keyakinan seperti yang telah berlaku kepada profesor Tejatat Tejasen, pakar anatomi daripada Universiti Chiang Mai.

Justeru benarlah firman Allah dalam surah Fussilat ayat 53 yang bermaksud, “Akan Kami tunjukkan kepada mereka bukti-bukti kebenaran Kami di segenap ufuk (penjuru) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa al-Quran itu benar.”......