Wednesday, September 20, 2006

al-Qaradhawi - Protes Kenyataan Pope

Al-Qaradhawi mengumumkan hari Jumaat - 'Hari Kemarahan' ke atas tuduhan Pope

Doha, Laman al-Qaradhawi - 18-09-2006

Ulama' antarabangsa, Dr Yusuf al-Qardhawi, Presiden Persekutuan Ulama' Islam, mengesah bahawa permohonan ma'af Pope Benedict VXI diatas tuduhan-tuduhan beliau terhadap Islam dan Rasulullah, Muhammad :saw bukanlah satu permohonan ma'af,akan tetapi merupakan satu cemohan dan tuduhan kepada Islam yang dikatakan silap memahaninya.

al-Qaradhawi yang menolak isu permohonan ma'af didalam program "Shariah dan Penghidupan (al-Syariah wa al-hayah)", rancangan TV satelite al-Jazeera yang di pancarkan pada Ahad malam 17-09-2006, sebagai penjelasan kepada kenyataan Pope Vatican yang membuat tuduhan kepada Islam.

Beliau memerlukan "permohonan ma'af yang sebenarnya" dikeluarkan oleh Pope dalam menyertai dialog Kristian-Islam. al-Qaradhawi menyeru agar Jumaat ini diadakan Hari "Kemarahan yang Rational" sebagai memprotes kenyataan Pope, dan beliau menambah :

المسلمين في يوم الجمعة القادم، آخر جمعة من شهر شعبان، أن يجعلوه يوم
غضب عاقل، نريد غضبا سلميا غير متهور

"Kita menyeru kepada orang Islam pada Jumaat ini, merupakan Jumaat terakhir di bulan Sya'ban, agar menjadikan Jumaat ini hari Kemarahan yang Rational (Peaceful Anger Day), Kita inginkan Kemarahan yang Aman dan bukannya Ekstrim"

Pope Benedict VXI didalam syarahan umum yang disampaikan rumah musim panasnya di Castel Gandolfo berdekatan Rom, bahawa kenyataannya terhadap Islam telah disalah fahamkan, menyatakan kekesalannya terhadap keganasan dan kemarahan yang dilakukan oleh orang Islam diseluruh dunia.

Akan tetapi al-Qaradhawi telah menyanggahnya dengan berkata : "Apabila perkataannya jelas, kita tidak perlu melihat kepada niatnya". Suatu kenyataan jawab terhadap kenyataan Pope Vatican yang mengatakan bahawa orang Islam telah salah faham terdapat kenyataan Pope, dan ini juga (menurut al-Qaradhawi) merupakan satu penghinaan kepada orang Islam.

Hari kemarahan

al-Qaradhawi mengajak orang Islam agar tidak bertindak ganas kepada gereja-gereja, mengajak kepada demonstrasi secara aman selepas Solat Jumaat ini, sebagaimana yang di kehendaki oleh Duta Arab dan Islam di Vatican, yang menghantar protes bertulis diatas kenyataan Pope di Rom.

Al-Qaradhawi menyatakan rasa kesalnnya diatas tindakan cemuhan dan tuduhan-tuduhan yang tidak dapat di justifikasikan, yang telah menghina lebih dari 1 billion umat Islam, menyeru agar Pope melakukan permohonan ma'af yang telus mengenai isu-isu yang dibangkitkan.

Beliau menegaskan bahawa Islam mewajibkan jihad sebagai mempertahankan diri, dan sesungguhnya bukanlah kemenangan itu dengan pedang, bahkan kemenangan melampai pengunaan pedang, yang di tumpukan semenjak permulaan lagi.

Usaha meredakan kemarahan yang dihadapi dari ulama' Islam disebabkan kenyataan-kenyataan yang menghina, Benedict VXI menjelaskan bahawa petikan (quotation) yang laporkan oleh pemberita dalam ucapannya di University of Regensburg, Jerman, Selasa lalu mengenai Jihad dan Peperangan Suci, bukanlah mengambarkan pandangan pribadinya akan tetapi apa yang terkandung didalam buku Zaman Pertengahan yang telah dibacanya dulu.

Pope telah melafazkan harapannya agar perkataannya dapat melegakan perasaan orang Islam dan menjelaskan bahawa beliau tidak bermaksud apa-apa didalam ucapan yang dilakukan di Jerman dan bahawa "kesimpulan untuk mengajak kepada Dialog yang telus dalam merapatkan dan mewujudkan persefahaman bersama menguasai pemikirannya" .

sumber : http://www.qaradawi .net/site/ topics/article. asp?
cu_no=2&item_ no=4402&versionfiltered= 1&template_ id=116&parent_ id=114